typ tips?

Många har frågat mig hur det känns att ha ångest och mitt svar har alltid varit ''svårt att förklara'' men nu tänker jag fan försöka förklara ändå, jag tänker även ge några ''tips'' på vad man kan göra för att underlätta ångesten.
(självklart så kommer jag att utgå ifrån egna erfarenheter)

ångesten i sig finns det många olika typer av t.ex beslutsångest, panikångest, prestationsångest, även ''vanligt ångest'' samt en s.k ''depressions ångest'' ja ect,ect..det finns som sagt rätt många.
det jag tänkte koncentrera mig mest på nu är panikångest och prestationångest, för det är lite mer ''vardagligt'' för mig.

panikångest för mig är som typ..panik och dödskänsla..?
det är precis som om att man håller på att få en allergireaktion och man inte kan andas fast det känns nog en aning annorlunda ändå(?). Men det är nog den bästa och mest logiska förklaringen jag kan beskriva det på.
jag kan även tillägga att man hyperventilerar, blir yr, tappar all ork i kroppen, blir svag så man känner sig som ungefär en geléklump kan man säga.
mitt bästa tips är faktiskt en fyrkants övning, vi kan ta ett fönster som t.ex.. man ska andas efter fönstret samtidigt som du följer fönstret med blicken.
du ska ta ett djupt andetag vid den ''långa'' sidan, andas ut på den korta, tar ett djupt andetag vid den långa, andas ut på den korta. Gör så några gånger så andningen kommer i balans så blir det lättare.
ett annat tips är väl att man ska blunda och försöka slappna av och inte stressa upp sig själv.


prestationsångest för mig är när man lägger på sig för mycket och man verkligen måste klara precis allt och man måste klara det på ett bra sätt.
oftast så känner man det nog så ang skolan, jag menar..då vill man alltid göra så bra man kan, men kroppen inte alltid orkar och då faller man ner igen så man får börja om. jag har inte så mycket att säga där, det där är min bästa förklaring ><
bästa tips är ju då att tänka bra saker om sig själv, tänka att man inte måste va bäst på allt, man måste inte vara duktig i vad man än gör. va dig själv och ta den tid du behöver, du ska aldrig stressa dig själv och din kropp för något onödigt.

siså där ja!
tack och bock, haha :*

Kommentarer
Postat av: Julia Öberg

Du är stark!

2011-05-19 @ 00:47:50
URL: http://juliaobergg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0